تغییر (3)

بهترین مشاور و بهترین روانشناس برای ما خودمان هستیم. مایییم که به تمامی اخلاقیات و رفتارها و عادت های خودمان واقفیم. میدانیم چه ضعف هایی داریم و چه قوت هایی داریم. اگر تمامی این ها را خودتان نمیدانید از گوشتان استفاده کنید و خوب به انتقادهای آدم های دور و اطرافتان گوش کنید تا بفهمید چه ضعف هایی دیگری هم دارید که نمیدانید، از دوستان جان جانی تان بخواهید تا رفتارهای بدتان را به شما بگویند.

همه باید یک دفتری داشته باشیم که در آن فقط بنیشینم از خودمان انتقاد کنیم و ضعف هایمان را بشناسیم و طرح و برنامه بریزیم برای تغییر دادن خودمان.

برایان تریسی یک حرفی دارد در کتاب قورباغه ات را قورت بده که درست است و آن این است که 90 درصد کارهایی که ما میکنیم تابع عادت های ما هستند، یعنی این عادت های ما هستند که شخصیت ما را شکل میدهند و رفتار ما را کنترل میکنند

باید سعی کنیم این عادت ها را تغییر بدهیم، عادت های بد را حذف کنیم و عادت های خوبی که مد نظر داریم را جایگزین کنیم و این حذف و جایگذاری عادت ها نیازمند زمان است، مدت زمانی که در آن به طور مستمر آن را انجام بدهیم و به آن کار عادت کنیم

اصلا از نظر علم اخلاق مثلا به کسی که یک بار یا دو بار چیزی را بخشیده جواد نمیگویند، باید ملکه ی نفسانی یا به عبارتی عادت آن را درون خودمان داشته باشیم.

در عدد چهل راز های بسیاری وجود دارد که هچ کودومش یادم نمی آد  xD جز یکیش که میگویند اگر کاری را شما چهل روز انجامش دهی یا ترکش کنی به آن عادت میکنی.

بنشینید و دفتر شخصی تان را باز کنید تمامی عادت هایتان را لیست کنید.

عادت های بدی که دارم

عادت های خوبی که دارم ( تا جنبه ی مثبت شخصیت تان را ببینید و یأس و نا امیدی نداشته باشید)

عادت هایی که میخواهم داشته باشم

بعد برای تک تک شان برنامه ریزی کنید و به نحو احسن انجام دهید.

تغییر خود ما  فقط به دست خودمان است 

فقط یک بازیگر و کارگردان وجود دارد

فیلمنامه ی زندگی خود را بنویسید و به بهترین شکل آن را بازی کنید.

۰ نظر ۰ موافق ۰ مخالف

تغییر (2)

علم اخلاق که علم طبابت روح انسان است مقدمه ی تمام علوم است و ابتدا باید آن را یاد گرفت.اگر دسترسی به معلم اخلاق نیست باید به کتب علما مراجعه شود و اگر هیچ یک نیستند باید خالصانه از خدا طلب هدایت کرد.

به دور از کلمات ثقیل که تنها سبب آزردگی و گنگ شدن مخاطب میشود سخنم را ادامه میدهم؛ ابتدا برای تغییر زندگی و عادات خود باید چرایی تغییر را بفهمیم، چرا باید تغییر کنیم؟ چرا باید حرکت کنیم؟ چرا باید عوض بشویم مگر وضعیت الآنمان چه مشکلی دارد؟ چه نیازی به تحول است؟

تقوا چیست؟

هر کس برای اهداف خاص خودش باید یک سری باید و نباید برای خودش داشته باشد. به طور مثال شما برای سلامتی جسمتان از غذای فاسد دوری میکنید، میوه ی کپک زده نمیخورید. برای در امان ماندن از سرما لباس گرم میپوشید و... به این باید و نباید ها به طور مطلق تقوا می گویند. 

تقوای الهی

این باید و نبایدها، این که از کارهایی پرهیز کنیم و کارهایی را انجام دهیم. این قوانین را باید بیاییم از کسی بگیریم که خودش بهتر از هر کسی میداند چه جانوری خلق کرده، موجودی به نام انسان، خدا برنامه ای به او داده تا هر چه بهتر بتواند زندگی کند، چه در این جهان و چه در جهان دیگر کمک مان کرده، گفته اگر میخواهید به آرامش برسید، میخواهید درست زندگی کنید، اگر میخواهید موفقیت و سعادت داشته باشید، این برنامه را دو دستی سفت بچسبید، این تقوایی که من میگویم، این باید و نبایدی که من میگویم را انجام بدهید تا هم دنیایتان را آباد کنید هم آخرت تان را. باید و نباید خدایی و الهی را تقوای الهی میگویند. تقوای الهی را مثل لباسی بپوشیم تا از سردی شیطان و نفسانیت حفظ شویم.

دین و تقسیم آن

دین یعنی راه و روش، هر دین و مکتبی راه و روش خاصی برای زندگی ارائه داده. هر دین از دو بخش تشکیل شده 1- اعتقادات 2- احکام

اعتقادات

بخشی که نوع دید فرد به دور و اطراف و جهانش را نشان میدهد، این که چه باورهایی دارد، اصلا برای خودش خدایی قائل است یا همه چیز را ماده میبیند؟ به اعتقادات جهان بینی نیز  گفته میشود. این بخش صرفا باور است و نکته ی خیلی خیلی خیلی مهم که خیلی از ما از آن غافل مانده ایم این است که اعتقادات بر عکس احکام که از مرجع تقلید، تقلید می کنیم خودمان باید در آن مجتهد شویم، یعنی باید خودمان سراغش برویم و تحقیق بکنیم و به آن برسیم، چرا دین؟ چرا اسلام؟ چرا خدا؟ آیا صرفا قرآن فرموده که خدا یکی است  دیگر اثبات شد که خدا یکی است؟ اصلا خدایی هست؟ اگر هست چرا باید به او گوش کنیم؟ باید با دلیل و استدلال و تفکر خودمان به آن برسیم و اگر سراغش نرویم مقصر هستیم.

احکام

این بخش که در اسلام به پنج بخش واجب مستحب مکروه حرام و مباه تقسیم میشود یا باید در آن مجتهد شد یا از کسی که اجتهاد کرده و شرایطش را دارد تقلید کرد.

این شِمای کلی در مورد تغییر در عقاید و سبک زندگی است.

۰ نظر ۱ موافق ۰ مخالف

تغییر (1)

بگذارید فضای فعلی اکثریت امت مسلمان ایرانی حاضر را برایتان توصیف کنم. 

مسلمونک در کودکی چیزهایی شنیده، شنیده خدا عادل است و یکی است و حضرت آدم اولین انسان بوده و الی آخر

این شخص کم سواد بی دغدغه وارد فضای مجازی میشود اول برای آن که بگویند حضرت آدم اولین انسان نبوده نظریه ی داروین و فرگشت را برایش می آوردند فرد دچار تناقض بین علم بیولوژی و دینش میشود، یک نظریه ای که فقط در ایران خیلی باب است و نزد خود زیست شناسان رد شده و در دانشگاه های ما خیلی طرفدار دارد آن هم چون متناقض با دین است

از طرفی یک عده طرفدار فمنیسم اند که گیر میدهند زن و مرد مساوی اند و چرا باید دیه تخم چپ مرد بیشتر از دو زن باشد یا چرا ارث مرد بیشتر از زن است و... . 

قسمتی دیگر مربوط به حکم اعدام و سنگسار و منتقدین اشک کروکودیل ریزان است.

آتئیست و سنی و وهابی و خراب کردن اخلاق با مطالب جنسی مضحک اعم از جوک و عکس و فیلم... و ناسیونالیسمی که  فقط در تضاد با دین است... از این مکاتب تخماتیک بسیار است که اگر بخواهیم همه را بگوییم نه سواد جواب میدهد نه مخ مخاطب کشش دارد

فردی که وارد فضای مجازی میشود از همه طرف محاصره  میشود و بدترین چیز میدانید چیست؟

بدترین چیز خوی بیخیالی است. دنبال حقیقت نرفتن فرد است، اهمیت ندادن به آینده ی اخروی اش است، این ها را یک چیز دهاتی و پیش پا افتاده فرض میکند، ساعت ها وقتش را پای چرخیدن در بین مطالب خنده دار مصرف می کند ولی 5 دقیقه فقط 5 دقیقه بخواهد مطلبی جدی بخواند به طرز غیر قابل باوری جر میخورد...( به طور مثال پست بعدی)

گوشی هاتون، تبلت هاتون و هر چیز شبیه اش رو بگیرید دستتون همین الآن، همه رو بکوبید توی دیوار و خودتون رو نجات بدید

فهمش سخت است که زندگی یک بار مصرف است، آن دنیا قرار است بیشتر از 80 سال زندگی کنیم، چیزی بیشتر از 80 میلیون میلیارد سال، یک چیز بینهایت که اگر یخدی در مورد مفهوم بینهایت فکر کنیم سرگیجه میگیریم. به طور مثال این مدت زمانی که پای خواندن این پست صرف کردید دیگر بر نمیگردد.

نه فکری، نه تغییری و نه اصلا میل به تغییری وجود دارد. اگر کمی به آدمی که هر روز توی آینه میبینید اهمیت میدهید پست های با عنوان "تغییر" رو ادامه بدید...

۰ نظر ۱ موافق ۰ مخالف

تناسخ

در بودیسم اعتقاد به تناسخ هست...

یعنی افراد پس از مرگ در جسم دیگری حلول می کنند و بنابر خوب بودن یا بد بودنشان در این زندگی، زندگی بعدی شان شرایط بهتر یا بدتری خواهد داشت. به این چرخه که پس از مرگ حلول در جسم دیگری میکنند کارما یا تناسخ گفته میشود. 

یا حلول در انسان می کنند یا در نباتات(گیاهان) یا در حیوانات یا در اجسام بی جان مثل سنگ.

هدف نهایی در بودیسم رسیدن به مقام نیروانا است. نیروانا یعنی رهایی از این چرخه و یکی شدن با خالق اصلی( که اسمش یادم نیست). رسیدن به این مقام هم با ریاضت و گوشه گیری و مدیتیشن های چندین ساله و از خود بیخود شدن است. یکی شدن با خلقت و عشق ورزیدن به مخلوقات است. و مهم تر از همه آزار نرساندن به دیگری است ( که همان طور که مستحضر هستید در میانمار مسلمان ها را به بدترین شکل سوزاندند، به دخترانشان تجاوز کردند و نسل کشی بی رحمانه ای انجام دادند )

نوعی خود سوزی دارند که در آن چشم و گوش خود را میبندند و خود را آتش میزنند که این مراسم حکایت از حد نهایت عرفانشان دارد. ترویج عرفان هندوئیسم و بودیسم برای انسان غربی که به جایی تکیه ندارد و در برابر آماج فشار های روانی قرار گرفته در فیلم های هالیوودی کثیرا دیده میشود.  معبد شائولین و جومونگ و ایکیو سان و ...

ورزش یوگا و مراقبه و مدیتیشن و ریلکسیشن و چاکرا و لغت های سانسکریت که الآن زیاد اسم هاشون رو میشنویم برگرفته از همین فرهنگ است. 

البته آدم خوب از نظر استکبار کسی است بشینه تو معبدش کاری به جامعه نداشته باشه، کاری که با مسیحیت کردند و یه عده که فقط دین رو محلی برای آرامش و رفتن به کلیسا در یکشنبه ها میدانند و کاری به مسائل سیاسی ندارند. 

۱ نظر ۳ موافق ۰ مخالف

مهاجرت به روسیه!

منجمد شدن مغز بهترین دوست دوران دبیرستانم به روایت یک جمله:
-چند روز دیگه میبینیم کیا فرار می کنند میرن روسیه...
برنده شرت طلایی سال میشند ایشون 
بفرمایید برای پوشیدن شرت تون روی صحنه
( دست و تشویق حضار اصهال طلب)
در حاشیه اعتراضات به گرانی 
۱ نظر ۳ موافق ۰ مخالف
درباره من
مُتْقَنْ از اتقان به معنای استوار گردیده و محکم شده است.
نویسندگان
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان